terug naar Artikelen

Sarah Box

Kleuterjuf van de Rudolf Steinerschool in Haarlem

Sarah Box werkt als kleuter juf op de Rudolf Steinerschool in Haarlem

Sarah Box studeerde filosofie toen ze er tijdens een reis door India opeens achterkwam dat ze de lerarenopleiding wilde gaan doen. In het laatste jaar van haar studie begon ze tegelijkertijd aan de Vrijeschool Pabo. Nu werkt ze als kleuterjuf op de Rudolf Steinerschool in Haarlem.

India

'India was een mooie, unieke ervaring. Ik ben er twee keer geweest en beide keren heeft dat land iets heel bijzonders aangeraakt in mij. In het derde jaar van mijn filosofiestudie maakten ik en mijn reisgenoot een wandeltocht van twee weken door de Himalaya. De combinatie van avontuur en de schoonheid van de natuur zorgde ervoor dat ik helemaal terug ging naar mijn kern. Zo kwamen er tijdens het wandelen heel veel herinneringen aan de vrije school van vroeger terug; de natuurbeleving, de vreugde, de creativiteit. Ik voelde een diepe dankbaarheid voor die school omdat ze dat altijd heeft verzorgd en intact heeft gehouden en ik wilde graag iets terug doen. Ik besefte me tegelijkertijd dat ik na de vrije school een echte kopstudie had gekozen – filosofie – met heel veel nadenken, peinzen en bevragen. En ik vond dat ook helemaal geweldig en enorm interessant, maar tijdens die reis merkte ik dat ik uit balans was geraakt. Dat ik alleen nog maar aan het denken was, terwijl ik ook een hele kunstzinnige en creatieve kant heb die onderbelicht bleef. De uitkomst van die reis was dat ik in het laatste jaar van mijn studie filosofie ook begon aan de Vrijeschool Pabo.

Onderbouwleerkracht versus kleuterjuf

Ik begon aan die opleiding met het voornemen les te gaan geven aan de onderbouw. Aan kinderen vanaf zeven jaar. Die klaar zijn om dingen te leren, om de wereld te ontdekken. Maar tijdens mijn stage merkte ik dat ik de sfeer in een kleuterklas heel fijn vond. Die geborgenheid, de warmte en rust, al die liedjes, versjes en spelletjes die je met de kinderen doet. Zo vreugdevol. Ik werd er gewoon heel blij van. Tegelijkertijd voelde ik me er ook onzeker bij. De lerarenopleiding op zich was al een nieuwe wending die ik niet van te voren had bedacht en dan ook nog kleuterjuf in plaats van onderbouwleerkracht? Het voelde alsof mijn voeten me ergens heen brachten waar ik in mijn hoofd nog niet aan toe was. Toch ging ik uiteindelijk voor de uitdaging. Ik voelde gewoon dat ik als kleuterjuf meer te leren had.

nabootsenswaardig

Dat nabootsens-waardig zijn, daar lag en ligt voor mij een uitdaging
Bij kleuters geef je eigenlijk les door zelf voor te doen hoe iets moet. Dat vereist een bepaalde manier van zijn. Als je opgejaagd de klas in komt, nemen de kinderen dat gevoel vanzelf over en kunnen ze heel druk worden. Je kunt dan twee dingen doen. Als je je van te voren bewust bent van die emotie, is er de kapstokoefening. Dat houdt in dat je zodra je je jas ophangt je je bedenkt wat je nog meer uit wilt trekken. Dus dat gesjeesde gevoel hang je dan ook op en bewaar je totdat je weer naar huis gaat.
Natuurlijk gebeurt het ook dat je al een onrustige groep hebt en je pas wanneer je je afvraagt hoe dat komt opeens voelt dat je eigenlijk heel moe bent. Of gestrest omdat je weet dat de ouders alweer bijna voor de deur staan, terwijl je je sprookje nog moet doen. In zo'n geval ga ik eerst terug naar mezelf, zing ik een liedje of herhaal een rijmpje en voor ik het weet is de rust weergekeerd. Dat nabootsenswaardig zijn, daar lag en ligt voor mij een uitdaging. Of liever, een hoge verantwoordelijkheid, want het vereist dat ik me keer op keer bewust bent van hoe ik er voor sta en of ik wel als voorbeeld kan dienen. Echt ontzettend leerzaam dat proces. Want het helpt je niet alleen als juf maar ook als mens te groeien.

Filosofie en antroposofie

Wat ik het mooie vind aan het werken als vrije school leerkracht, is dat je zoveel de diepte in kan als je wilt. Uiteraard met antroposofie en menskunde als basis. Dat is best pittige kost en heel filosofisch, maar daarom vind ik dit werk ook zo leuk en interessant. Want de inspiratiebron waaruit je put om op deze manier met kinderen te kunnen werken is zo allesomvattend, dat je het in je hele leven kan gebruiken, kan integreren. Daar is dat nabootsenswaardig zijn een mooi voorbeeld van. Ik kan me dus nog genoeg ontwikkelen in dit vak en dat vind ik heel belangrijk. Nu ben ik kleuterjuf en dat past heel goed, maar uiteindelijk zal ik vast ook weer een andere uitdaging aangaan. Wie weet ga ik tegen die tijd wel eerst weer naar India inderdaad.'

www.rsschool.nl

door: Daphne van Heerdt & Gino Smink
Haarlem | woensdag 8 februari 2017

Portretten

terug naar Artikelen
''Wat ik ben is wat in mij verandert.''

Bert Voeten

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Geïnspireerd doorAntroposofie
Noord-Holland

Vormgeving en ontwikkeling door Ginolica