Nascholingsdag Hechtingsproblematiek en kindertekeningen

Cursus

Nascholing Vaktherapie AG door Loïs Eigenraam, voormalig leerkracht, gastdocent, auteur en onderwijsadviseur. Hechtingsfasen in de kindertijd van 0 - 12 jaar. Gezien vanuit de ontwikkelingspsychologie als ook vanuit de ontwikkeling de 12 zintuigen zoals die in de antroposofie beschreven zijn. .

Informatie

Nascholingsdag Hechtingsproblematiek en kindertekeningen


‘Hoe hechter hoe echter’ 

Hechtingsfasen in de kindertijd van 0 - 12 jaar. Gezien vanuit de ontwikkelingspsychologie als ook vanuit de ontwikkeling de 12 zintuigen zoals die in de antroposofie beschreven zijn.Door Loïs Eigenraam, voormalig leerkracht, gastdocent, auteur en onderwijsadviseur.

Nascholing Vaktherapie AG door Loïs Eigenraam. Accreditatie Register Vaktherapie aangevraagd 5 punten AG.


Loïs Eijgenraam is vanaf 1985 werkzaam geweest als kleuterleerkracht en vakleerkracht (6-12 jaar) voor godsdienstonderwijs binnen het vrijeschool-onderwijs. Daarnaast werkt(e) zij als gastdocent op verschillende (heil)pedagogische opleidingen in binnen- en buitenland. Momenteel is zij werkzaam als onderwijsadviseur bij BVS-schooladvies.Zij is auteur van vele boeken over de ontwikkeling van het kind op het gebied van hechting, leren spelen en liefdevolle begrenzing.

Ondersteuning kunstzinnige interventies door Marijke de Vries, vaktherapeut beeldend AG.


Doel

  • kennis genomen van de verschillende theorieën over hechting vanuit de ontwikkelingspsychologie als ook van de antroposofische visie op de 12 zintuigen en hoe zich die in de hechtingsfasen ontwikkelen. 
  • De deelnemers hebben ervaring opgedaan met het bekijken en onderzoeken van kindertekeningen van kinderen die veilig zijn gehecht en kinderen met een hechtingsstoornis. 

Verdiepende beschrijving lesinhoud
Kindertekeningen kunnen met behulp van vragenlijsten vanuit fenomenen onderzocht worden. Dit geeft een beeld van waarnemingen in relatie tot de betekenis van de beelden huis, boom en mensfiguur. Bij het onderzoeken van tekeningen van kinderen met een hechtingsstoornis maken we gebruik van een onderzoek van de Hogeschool Leiden waarbij studenten onderzoek hebben gedaan naar kindertekeningen en hechtingsstoornissen. De lesinhoud heeft een onderzoekend, beeldvormend karakter waarmee deelnemers in de eigen praktijk kindertekeningen kunnen onderzoeken voor beeldvorming, niet om tot diagnosticeren te komen. 


Bij deze nascholing is een reader beschikbaar.

vrijdag 31 oktober 2025

09:30 - 16:00

€ 110,-

Contact & openingstijden

Contact gegevens

Marijke de Vries kunstzinnige therapie beeldend
Waterwolfweg 35
2034 JK Haarlem
06-52451214
marijke@kunsttherapiehaarlem.nl
www.kunsttherapiehaarlem.nl

Plattegrond

Adresgegevens event

Waterwolfweg 35
2034 JK Haarlem
advertenties & nieuwsbrief
sitemapVormgeving en ontwikkeling door Ginolica